Nadra introduces verification service for senior citizens

sponsorship Offer

Nadra introduces verification service for senior citizens
نادرا نے بزرگ شہریوں کے لیے تصدیقی سروس متعارف کرادی بائیو میٹرک میچنگ کے دوران بزرگ شہریوں کو درپیش پریشانیوں کو دور کرنے کے لیے نادرا نے متبادل نظام شروع کر دیا۔




 اسلام آباد: بائیو میٹرک میچنگ کے دوران بزرگ شہریوں کو درپیش پریشانیوں کو دور کرنے کے لیے، نیشنل ڈیٹا بیس اینڈ رجسٹریشن اتھارٹی (نادرا) نے جمعرات کو ایک متبادل نظام، نادرا تصدق سروس کا آغاز کیا۔ جدید حل 60 سال سے زیادہ عمر کے بزرگ شہریوں کے لیے متبادل شناخت کی تصدیق کا تصور کرتا ہے۔ بائیو میٹرکس کو نظرانداز کرنے کے لیے شناخت کی تصدیق کے لیے ان سے مصنوعی ذہانت پر مبنی خفیہ ذاتی سوالات پوچھے جائیں گے۔



 ایک بار درست جوابات موصول ہونے کے بعد، بزرگ شہریوں کو تصدیق شدہ سمجھا جائے گا، خاص طور پر بینکوں میں بائیو میٹرک تصدیق کے دوران۔ نادرا تصدق سروس کی افتتاحی تقریب نادرا ہیڈ کوارٹرز میں منعقد ہوئی جس میں چیئرمین محمد طارق ملک کے ساتھ پاکستان کی ممتاز ادبی شخصیات پروفیسر فتح محمد ملک، کشور ناہید، افتخار عارف اور انور مسعود نے سروس کا افتتاح کیا۔ چیئرمین نادرا نے شرکا کو نادرا تصدیقی سروس کا ڈیمو بھی پیش کیا۔ اس موقع پر خطاب کرتے ہوئے چیئرمین نادرا طارق ملک نے کہا، “نادرا کو بزرگ شہریوں کی جانب سے ان گنت شکایات موصول ہوئی ہیں کہ انہیں اپنے فنگر پرنٹس کی تصدیق کرنے میں مشکلات کا سامنا کرنا پڑتا ہے، 




خاص طور پر بینکوں میں۔ اس کے پیش نظر نادرا نے AI پر مبنی ایک جدید حل متعارف کرایا ہے۔ انہوں نے مزید کہا کہ ساٹھ سال سے زیادہ عمر کے لوگوں کے لیے بائیو میٹرک میچنگ میں مسائل کا سامنا کرنا فطری ہے کیونکہ عمر بڑھنے کے ساتھ جلد کی لچک کم ہو جاتی ہے اور انگلیوں کے نشان ختم ہو جاتے ہیں۔ ایسی صورتحال میں بزرگ افراد کی تصدیق نہیں ہو پاتی اور انہیں بینک اکاؤنٹ کھولنے یا رقم وصول کرنے میں مشکلات کا سامنا کرنا پڑتا ہے۔ 



چیئرمین نادرا نے امید ظاہر کی کہ بینک نادرا ڈیٹا بیس میں محفوظ ذاتی ڈیٹا سے سوالات پیدا کرنے کے لیے مصنوعی ذہانت (AI) کی تعیناتی کے ذریعے نئے حل کے نظام کے ذریعے بزرگ شہریوں کے لیے آسانی سے KYC کی مشق کریں گے۔ یہ بات قابل ذکر ہے کہ اس وقت ملک میں کل 46 بینک کام کر رہے ہیں اور یہ سروس پانچ بینکوں میں شروع کی گئی ہے جن میں ایم سی بی، الائیڈ بینک، بینک الفلاح، بینک آف خیبر اور سونیری بینک شامل ہیں جبکہ نیشنل بینک ، عسکری بینک، فرسٹ ویمن بینک لمیٹڈ اور خوشحالی بینک اس 



سروس کو شروع کرنے سے قبل حتمی جانچ سے گزر رہے ہیں۔ باقی بینکوں کو آن بورڈ کرنے کا عمل شروع ہو چکا ہے۔ تقریب سے خطاب کرتے ہوئے پروفیسر فتح محمد ملک نے سروس کے آغاز پر نادرا کی کاوشوں کو سراہتے ہوئے مزید کہا کہ نادرا پاکستان میں ایک ذمہ دار قومی ادارے کی بہترین مثال ہے جس نے ہر شعبہ زندگی سے تعلق رکھنے والے شہریوں کی خدمت کی۔






Nadra introduces verification service for senior citizens


In order to remove the hassles faced by senior citizens during the bio-metric matching, the NADRA launched an alternate system




ISLAMABAD: In order to remove the hassles faced by senior citizens during the bio-metric matching, the National Database and Registration Authority (NADRA) launched an alternate system, NADRA Tasdeeq Service, on Thursday.


The innovative solution envisages alternate identity verification for senior citizens above 60 years of age. They will be asked artificial intelligence-based secret personal questions for identity verification to bypass bio-metrics. Once correct answers are received, senior citizens will be deemed to have been verified, especially during the bio-metric verification at banks. The launching ceremony of NADRA Tasdeeq Service was held at the NADRA headquarters, in which Chairman Muhammad Tariq Malik along with prominent literary figures of Pakistan Professor Fateh Muhammad Malik, Kishware Naheed, Iftikhar Arif and Anwar Masood inaugurated the service. Chairman Nadra also presented a demo of Nadra verification service to the participants.


Speaking on the occasion, Chairman Nadra Tariq Malik said, “Nadra has received countless complaints from senior citizens that they face difficulties in verifying their fingerprints, especially in banks. In view of this, NADRA has introduced an innovative AI-based solution.” He added it was natural for people over sixty years of age to face problems in bio-metric matching as skin elasticity decreases with ageing and fingerprints fade. In such a situation, elderly people cannot be verified and they face difficulties in opening bank accounts or receiving money. The chairman Nadra hoped that banks would conduct their KYC exercise for senior citizens smoothly through the new solution system by deploying artificial intelligence (AI) to generate questions from the personal data stored in the Nadra database. It is pertinent to mention that at present, a total of 46 banks are working in the country and this service has been initiated in five banks, including MCB, Allied Bank, Bank Al-Falah, Bank of Khyber and Soneri Bank, while National Bank, Askari Bank, First Women Bank Limited and Khushali Bank are undergoing final testing ahead of launching this service. The process of on- boarding the remaining banks has already started.


Addressing the ceremony, Prof Fateh Muhammad Malik lauded the efforts of Nadra for launching the service and added that Nadra was the best example of a responsible national institution in Pakistan, which served citizens from all walks of life.




Resources Update:

🔗 🖇️





No comments:

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();

YouTube's New Feature 'Jewels' and How is it Possible to Earn

  What is YouTube's new feature 'Jewels' and how is it possible to earn? If you love live streaming on YouTube, the company is o...

WEEK TRENDING

Powered by Blogger.