Will Twitter, PayPal and Walmart compete to launch America’s super app?

sponsorship Offer

Will Twitter, PayPal and Walmart compete to launch America’s super app?
کیا ٹوئٹر، پے پال اور والمارٹ امریکہ کی سپر ایپ لانچ کرنے کا مقابلہ کریں گے؟


 ٹم ہارنڈ پروگریس پارٹنرز کے مینیجنگ ڈائریکٹر ہیں۔ اس نے فارچیون 500 اور ابتدائی مرحلے کے کاروباری اداروں کے لیے اسٹریٹجک لین دین کرتے ہوئے 30 سال سے زیادہ پر محیط M&A اور کیپیٹل ایڈوائزری کیریئر حاصل کیا ہے۔


ایلون مسک کے ٹویٹر کے حصول کے بعد "محتاط رہیں کہ آپ کیا چاہتے ہیں"، امریکہ کی پہلی آبائی "سپر ایپ" کے بارے میں قیاس آرائیاں بڑھ گئی ہیں۔ اکتوبر میں، مسک نے ٹویٹ کیا: "ٹویٹر خریدنا X، ہر چیز کی ایپ بنانے کے لیے ایک تیز رفتار ہے۔" آرک انویسٹ کے بانی کیتھی ووڈ کے مطابق، مسک "وی چیٹ پے جیسی سپر ایپ کے بارے میں سوچ رہی ہے۔" یاد رہے کہ Musk نے X.Com کی بنیاد رکھی اور PayPal بنانے کے لیے اسے Confinity کے ساتھ ضم کر دیا۔ سیاق و سباق کے لیے، چین کی WeChat نے 2011 میں ایک میسجنگ سروس کے طور پر آغاز کیا اور اس کے بعد سے میٹا، ایپل پے، وینمو، ایمیزون، اوبر، رابن ہڈ، راکٹ مارگیج، کیاک اور Healthcare.gov کا مجموعہ بن گیا ہے۔ نیز 3.5 ملین سے زیادہ پارٹنر " چھوٹے پروگرام" جو ایپ کے اندر کام کرتے ہیں۔ PayPal اور Walmart کم از کم ستمبر 2021 سے فنانشل سپر ایپس کے اپنے ورژن چھیڑ رہے ہیں لیکن بہت کم دھوم دھام کے ساتھ۔ ٹویٹر، پے پال اور والمارٹ لاکھوں لوگوں کی مالی زندگیوں کو منیٹائز کرنے کے لیے خود کو مقابلہ کر سکتے ہیں۔ اس سے کئی سوالات پیدا ہوتے ہیں: اب مغرب میں سپر ایپس کا لمحہ کیوں ہے؟ ہمیں سپر ایپ کی طرف پیش رفت کا اندازہ کیسے لگانا چاہیے؟ ٹویٹر، پے پال اور والمارٹ اس خیال کا پیچھا کیسے کر رہے ہیں؟ کس میں جیتنے کی بہترین مشکلات ہیں، یا کیا واقعی کئی لیڈروں کی گنجائش ہے؟ اب کیوں؟ اگرچہ ایشیا، لاطینی امریکہ اور افریقہ بھر میں مقبول ہیں، لیکن سپر ایپس امریکہ اور یورپ میں عملی شکل دینے میں ناکام رہی ہیں۔ اگر ٹویٹر، پے پال اور والمارٹ اسے تبدیل کرنے جا رہے ہیں، تو ہمیں ضرور پوچھنا چاہیے کہ کیوں؟


فنٹیک سپر ایپ کا بینچ مارک یہ ہے کہ یہ ایک ماحولیاتی نظام میں کتنی مالی سرگرمیاں مرکوز کر سکتی ہے۔ کارن اسٹون ایڈوائزرز کے چیف ریسرچ آفیسر رون شیولن کے مطابق، "ایشیا میں سپر ایپس نے زور پکڑ لیا کیونکہ ایشیائی صارفین کے پاس کم طاقت والے اسمارٹ فونز تھے جو 40 سے 50 الگ الگ ایپس کے انتظام کے لیے سازگار نہیں تھے۔" امریکہ اور یورپ میں، اسمارٹ فونز میں کم ترقی یافتہ خطوں میں ہارڈ ویئر کی طرح کی طاقت یا میموری چیلنجز نہیں تھے، اس لیے سپر ایپس کبھی بھی ضرورت نہیں تھیں۔ مزید برآں، جیسا کہ Axios کا استدلال ہے، ڈیٹا پرائیویسی کے خدشات، بینکنگ کے سخت ضوابط، اور ایپل اور الفابیٹ کے موبائل آپریٹنگ سسٹمز میں ادائیگیوں پر کنٹرول نے سپر ایپس کو روک دیا ہے۔ ایک سپر ایپ سہولت اور تحفظ فراہم کرنے کے علاوہ مغربی صارفین کے لیے کوئی واضح مسئلہ حل نہیں کرتی ہے (دونوں قابل بحث)۔ اس نے کہا، آپ یہ بحث کر سکتے ہیں کہ اس طرح کی ایپ انڈر بینکڈ یا غیر بینک والے افراد کے لیے فنانس، بینکنگ اور کریڈٹ بنانے کے مواقع فراہم کر سکتی ہے، جنہیں یا تو مرکزی دھارے کی مالیاتی خدمات سے خارج کیا جا سکتا ہے یا ان سے خوفزدہ ہو سکتے ہیں۔ تو اب کیوں؟ ٹویٹر نے ڈیجیٹل اشتہارات کے میدان کو الفابیٹ، میٹا اور ایمیزون سے کھو دیا ہے۔ پے پال ادائیگی کی پروسیسنگ پر بہت زیادہ انحصار کرتا ہے، جو کہ تیزی سے ہجوم، مسابقتی جگہ ہے۔ والمارٹ، ڈیجیٹل میں ایمیزون سے ہمیشہ ایک قدم پیچھے، ایسی چیز کو آزمانے کے لیے واجب الادا ہے جس کی اس کے سیئٹل حریف نے کوشش نہیں کی ہے۔





Will Twitter, PayPal and Walmart compete to launch America’s super app?


Tim Harned is a managing director at Progress Partners. He has had an M&A and capital advisory career spanning more than 30 years making strategic transactions for Fortune 500 and early-stage enterprises.



ver since Elon Musk’s “be careful what you wish for” acquisition of Twitter, speculation about America’s first homegrown “super app” has soared.




In October, Musk tweeted: “Buying Twitter is an accelerant to creating X, the everything app.” According to Ark Invest founder Cathie Wood, Musk is “thinking about a super app like WeChat Pay.” Keep in mind that Musk founded X.Com and merged it with Confinity to create PayPal.






For context, China’s WeChat launched as a messaging service in 2011 and has since become a combination of Meta, Apple Pay, Venmo, Amazon, Uber, Robinhood, Rocket Mortgage, Kayak and Healthcare.gov — as well as more than 3.5 million partner “mini programs” that operate inside the app. PayPal and Walmart have been teasing their own versions of financial super apps since at least September 2021 but with much less fanfare.






Twitter, PayPal and Walmart could find themselves competing to monetize the financial lives of millions of people. That raises several questions: Why is now the moment for super apps in the West? How should we assess progress toward a super app? How are Twitter, PayPal and Walmart chasing this idea? Which one has the best odds of winning, or is there actually room for several leaders?





Why now?

Though popular throughout Asia, Latin America and Africa, super apps have failed to materialize in the U.S. and Europe. If Twitter, PayPal and Walmart are going to change that, we must ask why.




The benchmark of a fintech super app is how much financial activity it can concentrate into one ecosystem.


“Super apps took hold in Asia because Asian consumers owned under-powered smartphones that weren’t conducive to managing 40 to 50 separate apps,” 

according to Ron Shevlin, chief research officer at Cornerstone Advisors. In the U.S. and Europe, smartphones didn’t have the power or memory challenges typical of the hardware in less developed regions, so super apps were never a necessity.


Moreover, as Axios Argues, data privacy fears, strict banking regulations, and Apple and Alphabet’s control over payments in their mobile operating systems have deterred would-be super apps.


A super app doesn’t solve an obvious problem for the Western consumer besides providing convenience and security (both debatable). That said, you could argue that such an app could bring finance, banking and credit-building opportunities to the underbanked or unbanked, who may be either excluded from mainstream financial services or fearful of them.


So why now?


Twitter has lost the digital advertising field to Alphabet, Meta and Amazon. PayPal is overdependent on payment processing, which is increasingly a crowded, competitive space. Walmart, always a step behind Amazon in digital, is overdue to try something its Seattle rival hasn’t tried.



No comments:

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();

YouTube's New Feature 'Jewels' and How is it Possible to Earn

  What is YouTube's new feature 'Jewels' and how is it possible to earn? If you love live streaming on YouTube, the company is o...

WEEK TRENDING

Powered by Blogger.